Vallcebre a 22 d’abril de 2021.
Reunió de treball sobre el POUM
Conclusions de la reunió sobre el POUM a que ha arribat en Ramon Costa, representant tècnic de l’AVVV, després d’analitzar el que els diversos participants varen manifestar.
Les conclusions s’han redactat comentant els temes presentats pel dit representant tècnic en el mateix ordre en que foren fets i seguidament la resposta, si n’hi ha, tant del representant de l’equip redactor del POUM o dels tres representants de l’Ajuntament tots ells assistents a la reunió.
Qui redacta aquestes conclusions va revisar les responsabilitats i autoritat de la representant de la Diputació, l’equip redactor i de l’ajuntament, a saber:
El Departament d’Urbanisme i Habitatge de la Diputació té com a objectiu garantir el rigor tècnic i jurídic i la viabilitat del que redacti l’equip redactor. L’equip redactor és responsable de respectar els criteris de rigor citats i l’ajuntament és el qui té l’autoritat per tirar endavant el POUM.
L’AVVV havia presentat 180 pàgines d’al·legacions.
No es pot redactar una acta de la reunió doncs la representant de la Diputació s’hi va negar argüint que calia l’autorització prèvia de tots i cada un del assistents, per tant no s’aixeca cap acta.
Quan se’ns convoqui a una nova reunió ja demanarem l’autorització pertinent a tots els convocats per tal de poder gravar el contingut de a reunió.
Consignem el que va dir el representant de l’AVVV i les respostes de l’equip redactor i de l’ajuntament.
AVVV. Es fa el comentari remarcant que els mateixos redactors consignen en el POUM que el van redactar seguint les indicacions del Consistori. És a dir que el principal responsable de tirar endavant el POUM és l’ajuntament.
AVVV. Nucli urbà: Considera que només cal acabar el polígon PA-1 doncs en el POUM es justifiquen per l’augment previst de població fins a 700/800hab. Aquesta dada no es correspon amb la realitat i cau en mateix error quan l’any 1995 en el redactat de les NNSS de Vallcebre es feia una projecció d’arribar a 600hab quan la població censada era de 281hab. L’any 2019 la població censada era de 250hab. És a dir una disminució de 31 habitants (-11%) en 24 anys. El IDESCAT fa la projecció que l’any 2030 la població censada a Vallcebre serà de 229hab. Una disminució de 29habitants (-11,6%). Es va fer constar que l’Ajuntament havia publicat les NNSS de manera parcial i havia omès la Memòria d’Ordenació.
Equip redactor: Es va mantenir en no modificar els polígons urbanístics.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV. Obertura de nous vials i pàrquings: No cal expropiar per fer pàrquings ni obrir nous vials doncs la seva justificació es basa en dades falses sobre la mobilitat i per derivació es vol justificar els nous vial per una pretesa congestió del trànsit en el carrer Major. Les dades que s’han falsejat són les relatives a l’aforament de trànsit que va realitzar la Diputació de Barcelona en el PQ 2.000m de la carretera B-401 publicades el 12/02/2009. La IMD era de 331 vehicles que és la xifra que consignen els redactors del POUM, però obvien que en el mateix document s’indica que el sentit direcció Vallcebre era del 49,58% i el sentit direcció a la B-400 era del 50,42%, en xifres rodones un 50% en cada sentit és a dir una IMD (Intensitat Mitja Diària) direcció Vallcebre de 165,5V. També obvien que a partir del PQ 2.000m, ubicació de l’equip de mesura i registre de les intensitats de trànsit hi ha una desviació cap el barri dispers del Comellar i que del centre del poble surten pistes o camins que condueixen cap al nuclis dispersos de Les Deus, El Portet, el Divinal, el Grau, La Barceloneta o el Lloc de Dalt per no fer la llista més llarga, tots els vehicles que hi circulen no s’aparquen en el poble si no és per anar a comprar a la Botigueta o a un dels dos bars del poble. Aquests nuclis dispersos tenen 106 masies de les que 26 són habitades tot l’any i Les 80 restants són segones residències que solen ocupar-se els caps de setmana i festius. La IMD segons el dia de la setmana és del 12,5% els dies de dilluns a dijous mentre que divendres ja passa a ser del 14,6%, dissabte del 17,81% i diumenge del 19,67, percentatges, aquests 3 darrers només justificats per la circulació cap a les residències de l’extraradi del nucli urbà.
També es va indicar que l’ajuntament el període del 2016 al 2019 va invertir en terrenys 65.993,74€. Havent fet el càlcul del promig ponderat dels preus que indica la ATC juntament amb les xifres publicades per la UAB d’ocupació del sòl del municipi, forestal, conreus etc. el resultat és que podien haver comprat 22,87ha. Donat que aquestes inversions es feren amb diners públics considerem que els terrenys propietat d l’ajuntament i no edificats que estiguin en el nucli urbà es poden dedicar a pàrquigns i no cal expropiar terrenys a particulars.
Respecte a la justificació de l’apertura de nous vials indicant que el carrer Major està congestionat considerem que la congestió s’origina per l’aparcament a ambdues bandes del carrer dels veïns i veïnes dels habitatges del carrer. Si s’aparquessin a una sola banda no hi hauria congestió, a més, la causa principal es basa en que les cases de nova construcció que va autoritzat l’ajuntament no disposen de places de garatge incomplint amb el que s’estableix en la normativa de les NNSS que obliga a dotar a pàrquing a cada habitatge.
Equip redactor: Es mantingué en la seva posició de fer el vial addicional.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: En el POUM no tenen en consideració que en el nucli urbà de Vallcebre dels 104 habitatges que tenim controlats només 47 són habitats permanentment i 57 són segones residències, per l’AVVV no cal seguir construint més enllà d’acabar el Polígon PA-1. el redactat del POUM indica que la part pendent d’acabar de la urbanització d’aquest polígon són les voreres , l’enllumenat i poca cosa més però obvia que la calçada no té la capa de rodament i les tapadores de les clavegueres sobresurten del terra.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Denuncia la falta de rigor per part de l’equip redactor en incloure en el POUM de Vallcebre part del redactat dels POUMS de Vilafant i de Navata, POUMS (copiar i enganxar) POUMS que foren redactats pel mateix equip redactor del POUM de Vallcebre segons consta en la pàgina web de l’equip redactor.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense respost
AVVV: Respecte a les 180 pàgines d’extensió de les al·legacions presentades per l’AVVV, un membre de l’equip redactor les va criticar dient que era evident que era el treball de moltes mans “perquè es repetia molt” el representant tècnic de l’AVVV va aclarir-li que ell sol havia redactat les dites al·legacions, que no eren obra de moltes mans, que les repeticions no eren tals doncs es varen estudiar tots els capítols del POUM paràgraf per paràgraf i rebatre’ls i que en tot cas qui es repetia era qui hagués redactat els paràgrafs, que les al·legacions no havien costat ni cinc a l’AVVV doncs el redactor d’aquestes és un veí de Vallcebre des de 1988, que és capmasat i membre de l’AVVV, Enginyer Industrial Superior i Master en Administració d’empreses.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: S’oposa a que el POUM inclogui el permís per crear càmpings, cal recordar que el que no sigui inclòs en el redactat del POUM no és permès. El motiu principal és la sobresaturació de l’àmbit denominat “Valls del Pedraforca”, que es va iniciar com a una associació de comerciants dels pobles Gósol, Saldes, Tuixent i Vallcebre i la que s’han adherit els respectius Ajuntaments, remarquem que Vallcebre hi és.
La previsió és que la llei que reguli els càmpings inclourà la limitació de places de càmping a un 50% de la població local. En l’àrea citada no acceptem que s’informi de manera parcial parlant només de la població de Vallcebre. Si es sumen les del Càmping El Berguedà, que si és en el municipi de Guardiola és sobre la carretera B-400 a 6,5Km de Guardiola i a 600m del límit del municipi de Vallcebre, les dels càmpings de Saldes i el de Gósol en l’àmbit les Valls hi ha un total de 1539 places de càmping per una població total censada de 733hab. un 209,96% contra el 50% que es considera com a límit.
No volem que se segueixi massificant l’àmbit per evitar que el nostre territori es degradi com ha passat en la tartera del Pedraforca o el que passa amb la invasió de boletaires que deixen el bosc fet un fàstic.
També hem detectat boletaires foranis que arriben en camionetes i les carreguen de bolets per vendre’ls després en els mercats i botigues de qui sap on.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: La juguesca que fa l’ajuntament del que diuen “Turisme Actiu” per recuperar l’activitat econòmica és completament desfasada i retorna als criteris que provocaren l’especulació i la conseqüent bombolla immobiliària, a Vallcebre en tenim un exemple sagnant amb el que ha passat amb el Polígon PA-1. A més es contradiu amb el que públicament manifestaren els experts reunits a Saldes per proposar solucions al despoblament de les comarques rurals. Segons ells el que cal és fomentar l’agricultura, la ramaderia, la gestió forestal, les noves tecnologies i l’eficàcia energètica. A la sortida de la reunió l’alcalde de Vallcebre va fer unes declaracions, que foren publicades pel diari Regió 7, en que reconeixia que era el camí a seguir.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Manca de rigor: Respecte a l’habitatge social en el POUM, en un punt indiquen que es poden disposar de fins a 11 habitatges socials. La situació real és: 1hab. Cal Mestre que és HDOP, 3 a Cal Roser dels que 1 és el dispensari i els altres 2 habitatges un és llogat a l’arquitecte municipal i l’altre a un veí no sabem amb quin contracte per més que ho hem demanat a l’ajuntament, 1 a Castellnou (en el POUM eren 2 els previstos) per fer un total de 5. Dels 2 edificis restants, el de Sant Julià és en ruïna amb els trípols apuntalats i el sostre ensorrat i el de Cal Costa és en mal estat, l’ajuntament no té recursos segons va declarar l’alcalde i a més sembla que només s’hi poden fer 2 habitatges.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Ramaderia, demanem que es pugui fer la ramaderia semi-extensiva doncs el clima de Vallcebre requereix poder aixoplugar el bestiar quan les condicions climàtiques ho aconsellin, exemple: quan les nevades o glaçades fortes per la nit.
També demanem que s’incloguin les activitats com són els nuclis zoològics autoritzats, per exemple la cria de gossos que actualment ja existeixen.
Equip redactor: Accepta modificar el POUM afegint el concepte de ramaderia semi -extensiva, no es manifesta respecte als nuclis zoològics.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Cal revisar àrea per àrea tots els usos de les Zones no Urbanitzables. Cal incloure la activitat cinegètica, no s’han de permetre activitats motoritzades ni en circuit ni fora pistes ni competicions en les pistes forestals i camins. S’ha de recuperar el camp de futbol per adaptar-lo a activitats esportives que no siguin el Dirt Track que va muntar l’ajuntament al costat de les primeres cases del nucli urbà.
Vies ferrades i barranquisme: mantenir les actuals, però limitar-ne l’expansió per evitar la degradació de les zones amb fragilitat ecològica com són els cingles o els barrancs que a més són en zones de badlands o bé sotmeses a molta erosió. No acceptem la reducció de superfícies proposades per les zones V2, aquestes zones han de desaparèixer. Fem nostres les al·legacions del Capmasats i Barracaires.
Equip redactor: Ha defensat les zones V2 ara reduïdes a una franja més estreta. En el seu comentari sobre els barrancs ha demostrat no conèixer la geologia del terme municipal.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Respecte als camins indiquen que el particulars si els pavimenten ho han de fer amb “materials permeables” un cop més demostren no conèixer la geologia de Vallcebre que fa que els camins sense pavimentar siguin impermeables com es pot comprovar quan plou. Tot el que es pot aconseguir amb els materials permeables és que quan plogui l’aigua hi quedi atrapada i si glaça el material es faci malbé. No considerem la grava com un material permeable doncs s’incrusta en el fang i el camí de que es tracti segueix acumulant l’aigua. Fem també menció que no indiquen res pel que fa als camins de titularitat municipal. Considerem que cal definir quins materials poden emprar-se i evitar l’asfaltat que si hi ha glaçades es deteriora ràpidament com es pot comprovar en el camí del Comellar.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: El 1er. tinent d’alcalde va dir públicament que en el POUM no es contemplava el tanatori. Ens preguntem si l’ajuntament ha llegit el POUM abans de presentar-lo, el POUM cita el Tanatori en les pàgines 39,52,57 i 68 de la normativa establint la superfície que cal reservar. I a les pàgines 31 i 44 de la Memòria d’Ordenació. És un absurd si es té en consideració que el promig d’enterraments és de 3 /any i que darrerament s’ha comprovat que els difunts han mort lluny de Vallcebre, en un hospital i han sigut vetllats en una funerària també de fora del poble.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Perquè no inclouen en la Normativa del POUM respecte a la urbanització del nucli urbà els articles de les NNSS 201 a 264 i de 401 a 428? Deixen la Normativa de POUM de forma ambigua. Quins interessos estan protegint?
Equip redactor: Reconeixen no haver-les llegit i donen com a excusa que són molts els volums a revisar.
Ajuntament: Sense resposta.
AVVV: Reclamem que a la Seu Electrònica de l’ajuntament no es limiti a publicar només una part de les NNSS i del Pla Especial de Masies, Cases Rurals i altres edificacions i fem constar que també hi ha de publicar la Memòria corresponent a les NNSS i el Reglament del Pla Especial.
Equip redactor: Sense resposta.
Ajuntament: Sense resposta vàlida.
AVVV: Fem constar que recorrerem a Territori, a la DG d’habitatge de la Diputació, el Tribunal contenciós administratiu i altres, si s’escau, en el cas que l’ajuntament segueixi insistint en mantenir el POUM amb retocs cosmètics i no permetent que les associacions del poble i els propis veïns i veïnes hi participin.
Resum de les nostres conclusions:
Les modificacions proposades pels redactors del POUM són purament cosmètiques i entenem que les fan per mantenir els objectius que han fixat des de l’ajuntament encara que siguin pràcticament indefensables. Les modificacions suggerides per l’equip redactor són totalment ambigües
Els redactors del POUM mantenen un gran mutisme respecte a tots els arguments que demostren que el POUM que han redactat és un nyap.
Els mateixos redactors ens han demostrat que no han llegit les NNSS.
Només un dels membres del consistori presents ha contestat a les nostres observacions. Encara que reconeixent que no dominava massa el tema. Els restants membres del consistori no han participat en cap moment per més que no han mancat les observacions sobre les actuacions del mateix que no considerem ajustades a lo seria correcte.
Comentat el contingut de la reunió amb els veïns presents a la videoconferència del dia 20 d’abril de 2021, aquests s’adhereixen a les nostres conclusions.
